Nøkkelopplysninger 2024-2025

22 Ordensreglement

Se https://www.tromsfylke.no/tjenester/skole-og-opplaring/opplaring-i-skole/ordens-og-fravarsreglement/ 

(disse vil bli oppdatert). 

Kap. 5 Særskilte ordensregler for Senja videregående skole

Særskilt ordensreglement for Senja vgs
Hva? Vedtak Forankring Ansvar Konsekvens
Drikke i timene Ja
Spise i timene Nei Særskilte ordensregler fra 2009 Faglærer Ordensanmerkning
Presis oppmøte til timene Ja Ordensreglementet Faglærer Ordensanmerkning
Lekser Ja Ordensreglementet Faglærer Ordensanmerkning
Bruk av PC i klasserommet Ja, etter den enkelte lærers bestemmelse. PC avslått - lokk nede ved timestart Ordensreglementet, Kvalitetshåndboka Faglærer Ordensanmerkning
Bruk av mobil Ikke i timene Ordensreglementet, Kvalitetshåndboka Faglærer Ordensanmerkning
Føtter på pultene i timene Nei Dette handler generelt om folkeskikk Faglærer

 

Skolens egne kjøreregler

SÆRSKILTE ORDENSREGLER FOR SENJA VIDEREGÅENDE SKOLE

Faglærer melder til kontaktlærer. Anmerkningene registreres. Samarbeid med heimen foregår via kontaktlærer om ikke annet er avtalt.

 

OPPMØTE OG FRAVÆR

Eleven er forplikta til å møte til opplæringa i.h.t. § 3 i Opplæringsloven.  

Aktiv deltakelse er nødvendig for god læring. Elevene er av den grunn forplikta til å møte presis til hver time eller kunne vise til avtale med faglærer(e) om annen arbeidsform. Dersom en elev blir syk eller av annen tvingende grunn må forlate opplæringa i løpet av skoledagen, skal eleven alltid melde fra til kontaktlærer eller faglærer. Ved dagsfravær skal skolen ha melding om fravær allerede fra første fraværsdag. Fravær varsles gjennom Visma InSchool.

Faglærer varsler skriftlig til kontaktlærer og ansvarlig spesialpedagog når elever har manglende faglig progresjon.

 

PERMISJON      

Dersom du vet at du skal være borte fra undervisninga en dag eller mer, må du skriftlig melde fra til kontaktlærer på forhånd og legge dette inn i Visma InSchool. Et ønske om permisjon vil ikke bli avvist, men faglærer og kontaktlærer kan fraråde det dersom fraværet fra før er stort. Ved udokumentert fravær på 2 dager eller mer koples Nærværsteam inn. I eksamensperioder vil permisjonssøknader avvises.

 

KRONISKE LIDELSER ELLER OMSORGSANSVAR

Skolen skal legge til rette for ekstra opplæring, ekstra prøver og selvstendig studiearbeid for å unngå tap av opplæring og vurderingsgrunnlag. Dette forutsetter imidlertid interesse og innsats fra elevens side.  

 

ALT FRAVÆR FØRES PÅ VITNEMÅLET OG KOMPETANSEBEVISET

Fravær føres i hele dager og timer. Enkelttimer kan ikke konverteres til dager.  

Rektor kan avgjøre om fravær for den som er deltidselev, skal føres i dager og timer eller bare timer. For elever som skal ha kompetansebevis, skal fravær føres på kompetansebeviset.  

Eleven kan kreve at årsak til fravær påføres dokumentasjonen, dvs. vitnemålet eller årskursbeviset, men er selv ansvarlig for å dokumentere årsaken til fraværet.  

Dokumentasjonen leveres kontaktlærer. Kontaktlærer leverer nødvendige opplysninger til kontoret umiddelbart etter klasselærerråd i juni.

Dersom det er mulig, skal eleven legge fram dokumentasjon av fraværet på forhånd.

Fraværsoppfølging ved udokumentert elevfravær Senja videregående skole

  1. Fravær skal registreres fortløpende slik at kontaktlærer kan holde oversikt over fraværet til kontaktelevene sine. Ansvar: Faglærer
  2. Kontaktlærer kontakter eleven første fraværsdag hvis eleven ikke har gitt beskjed om fraværet. Elevsamtale hvis mer enn 2 dager fravær. Er eleven under 18 år orienteres også foresatte. Samtalene loggføres
  3. Dersom kontaktlærer ikke lykkes å oppnå kontakt med elev/foresatte, eller det udokumenterte fraværet fortsetter, henvender kontaktlærer seg pr e-post til Nærværsteam for bistand og videre oppfølging/veiledning og rådgivning. Ansvar: Kontaktlærer og avdelingsleder. Dokumentasjon lagres i P360.
  4. Overstiger totalt udokumentert fravær 5 dager eller 10 enkelttimer, sender kontaktlærer ny e-post til nærværsteam. Ansvar: Kontaktlærer
  5. Eleven kalles inn til avklaringsmøte med OT, avdelingsleder og foresatte når eleven er under 18 år. Rådgiver og kontaktlærer deltar ved behov
  • Avklaringsmøtet har fokus på mulighetene for fortsatt skolegang, eventuelt legge oppfølgingsplan sammen med OT hvis skolegangen avbrytes
  • Eleven informeres om faren for å miste støtte fra Lånekassen
  • Kopi av referatet/oppfølgingsavtalen legges i P360 med kopi til kontaktlærer, rådgiver og avdelingsleder.
  1. Avdelingsleder følger opp med kontaktlærer om avtaler med eleven er fulgt opp. Hvis ikke eleven følger opp avtaler gjort i avklaringsmøte eller ikke svarer på henvendelser innen 14 dager:
  • Skolen sender brev til elev m/ eventuelt foresatte og ber klargjøring og/eller opphør av elevstatus grunnet manglende frammøte med frist på 14 dager. Ansvar: Kontaktlærer og avdelingsleder
     

Fravær som ikke skal føres på vitnemål/kompetansebevis jfr. Forskrift til Opplæringslovens §3-47

For inntil sammenlagt 10 skoledager i et opplæringsår kan en elev kreve at følgende fravær ikke blir ført på vitnemålet eller kompetansebeviset dersom det kan dokumenteres at fraværet skyldes:

  1. helse- og velferdsgrunner
  2. arbeid som tillitsvalgt
  3. politisk arbeid
  4. hjelpearbeid
  5. lovpålagt oppmøte
  6. representasjon i arrangementer på nasjonalt og internasjonalt nivå.

For at fravær som skyldes helsegrunner etter prikkpunkt a ikke skal føres på vitnemålet eller kompetansebeviset, må eleven legge fram en legeerklæring som dokumenterer dette. Fravær som skyldes helsegrunner må vare mer enn tre dager, og det er bare fravær fra og med fjerde dagen som kan strykes. Med dokumentert risiko for fravær etter prikkpunkt a på grunn av funksjonshemming eller kronisk sykdom, kan fravær strykes fra og med første fraværsdag.  

Når det gjelder politisk fravær, så definerer skolen det slik: Det må foreligge en skriftlig søknad med dokumentasjon i forkant. For mer enn en dag avgjør ledelsen søknaden.

 

Organisert eller sjølstendig studiearbeid

Organisert eller sjølstendig studiearbeid, herunder skoleadministrative gjøremål, etter avtale med faglærer eller rektor, regnes ikke som fravær. Innenfor rammen av 10 skoledager kan elever som er medlemmer av andre trossamfunn enn Den norske kirken, kreve at inntil to dager fravær som er knyttet opp mot en religiøs høytid, ikke blir ført på vitnemålet eller kompetansebeviset.

Ulovlig fravær, dvs. fravær som ikke kommer inn under det ovennevnte og som ikke er avtalt med faglærer/kontaktlærer på forhånd, er brudd på skolens reglement og vil derfor i tillegg bli behandla disiplinært. Det er din plikt å holde deg orientert om ditt fravær i hvert enkelt fag. Fraværet føres elektronisk av den enkelte faglærer.

10% fraværsgrense

  • Elever i videregående skole skal møte opp og delta aktivt i opplæringen.
  • Udokumentert fravær over 10 % i et fag gir ikke rett til halvårsvurdering med karakter eller standpunktkarakter.
  • Eleven må legge frem dokumentasjon for å få fravær unntatt fra fraværsgrensen.
  • Fraværet gjelder i enkeltfag, ikke elevens totale fravær.
  • Hvis udokumentert fravær over 10 % og under 15 % og årsaken til fraværet gjør det klart urimelig at eleven ikke skal kunne få karakter, kan rektor bestemme at han/hun likevel får karakter. Søknadsfrist er 12. januar for 1. termin og 1. juni for 2. termin.
  • Elever skal få et varsel om han/hun står i fare for å ikke få karakter på grunn av fravær. Dette gis normalt etter passert 5 % fagfravær

Viser for øvrig til EK-handbok som ligger på skolens hjemmeside:

Elever og foresatte- IOVLSP-S-Retningslinjer - fraværsgrense i de videregående skolene i Troms

Vurdering av orden

De ulike forseelsene (ikke utfyllende) graderes etter følgende skjema:

Mindre alvorlig

Mindre alvorlige forseelser
Atferd Orden
Spising i undervisningen. Prate i utide. Ulovlig parkering. Forseintkomming. Glemming av bøker og utstyr. For sein innlevering av arbeider.

Alvorlige forseelser

Alvorlige forseelser
Atferd Orden
Røyking, også e-sigaretter / bruk av snus i skolens bygninger. Forstyrre/sabotere undervisningen. Ikke rette seg etter lærerens anmodninger. Uhøflig opptreden. Forsøpling og uorden på skolens område og fellesrom. Ikke anskaffet undervisningsmateriell/ utstyr/arbeidstøy innen fastsatte tidsfrister. Manglende innlevering av arbeider der dette ikke får konsekvenser for fagkarakteren.

​Svært alvorlige forseelser

Svært alvorlige foreelser
Atferd Orden
Beviselig fusk. Mindre hærverk/nasking. Opptre beruset på skolens område. Nyting/medbringing av alkohol. Mobbing/plaging av medelever eller ansatte. Forfalskning av underskrift. I særskilte tilfeller kan det medføre anmeldelse.

Ulovlige handlinger, totalt avvikende atferd

Svært alvorlige foreelser
Atferd Orden
Beviselig fusk. Mindre hærverk/nasking. Opptre beruset på skolens område. Nyting/medbringing av alkohol. Mobbing/plaging av medelever eller ansatte. Forfalskning av underskrift. I særskilte tilfeller kan det medføre anmeldelse.

​Veiledende grenser til bruk av fastsettelse av ordens- og atferdskarakter

God:

0-10 mindre alvorlige forseelser eller 1 alvorlig forseelse.

Nokså god vurderes brukt ved:

11-20 mindre alvorlige forseelser eller 2-3 alvorlige forseelser eller 1 svært alvorlig forseelse

Lite god vurderes brukt ved:

Mer enn 20 mindre alvorlige forseelser, 4 eller flere alvorlige forseelser, 2 eller flere svært alvorlige forseelser, 1 eller flere ulovlige handlinger / totalt avvikende atferd.

Det er også andre kombinasjoner av forseelser som kan gi grunnlag for å vurdere nedsatt karakter.

Men, slik Kunnskapsløftet er utformet er det alltid rom for at man skal kunne forbedre seg. Det vil si at en prikkfri vandel i f.eks. 2 – 3 måneder kan gi grunnlag for å slette tidligere synder siden det er sluttkompetansen som gjelder.

Kontakt skole-heim og informasjon

Det skal legges vekt på å skape gode samarbeidsformer mellom skole og heim, og foreldre og foresatte for umyndige elever har også krav på formell informasjon om enkelte spesielle forhold. Dette gjelder særlig de forhold som har betydning for elevens muligheter til å nå målet med opplæringa.

Det inviteres til foreldremøte to ganger i vg1 (sept. og feb.) og 1 gang i vg2 (sept.) for klasser med elever under 18 år.

Vi tilby minst 1 planlagt og strukturert foreldresamtale til ikke myndige elevers foresatte på Vg1 og Vg2 i første halvår av skoleåret.

Elevene har generell rett til informasjon om rettigheter, plikter og andre praktiske opplysninger av betydning for opplæringa. I tillegg til skriftlig informasjon skal også reglene gjennomgås med elevene i begynnelsen av skoleåret. Elevsamtaler med hver enkelt elev om sosiale og faglige forhold etter oppsatt plan, første innen utgangen av andre skoleuka, den andre før utgangen av oktober, mens tredje samtale vurderes og gjennomføres innen mars måned.

Elev og foreldre eller foresatte for umyndige elever har ellers rett til følgende:

  • Melding om termin- og standpunktskarakterer
  • Begrunna varsel om fare for ikke vurdert, ikke bestått standpunktkarakter i fag og nedsatt standpunktkarakter i orden eller atferd
  • Melding ved gjentatte refsingstiltak
  • Partsrettigheter i forbindelse med saksforberedelse, underretning og klage ved særskilte tiltak
  • Informasjon når eleven får udokumentert fravær over 5 % i fag
  • 01.10. vurderer kontaktlærer, rådgiver og rektor om elever med sammenhengende fravær dagene før 01.10. gjør at de i realitetene er sluttet. Dette for at de ikke skal miste 1 års rettigheter til skolegang
  • Informasjon om særlige problemer i forhold til opplæring eller skolegang, herunder behov for spesialundervisning
  • Tilbud om spesialundervisning skal så langt det er mulig utformes i samarbeid med elev og foreldre
  • Informasjon om skolens reglement

Mobbing

Dersom elever bruker skoletiden til å trakassere medelever eller lærere via nett, er dette klart innenfor skolens ansvarsområde og reaksjoner ifølge skolens ordens-reglement kan nyttes. Atferd som har tydelig tilknytning til skolen, kan også falle inn under skolens ansvarsområde selv om det foregår utenfor skoletid.

Nettmobbing kan straffes etter straffeloven. Vurdering av om du blir mobbet er ei vurdering du gjør og skolen er forpliktet i å treffe tiltak, jmf. skolens mobbeplan.

Plagiat

Internett har åpnet for store muligheter for informasjonsinnhenting og kommunikasjonsutveksling. Ved alle skriftlige arbeider er det derfor viktig at du er nøye med å oppgi kilder. Alle sitater må merkes.

Har du nyttet kilder som du ikke har oppgitt, kan dette oppfattes som fusk. På prøver vil det være slik at dersom elevene ikke oppgir kilder de har brukt, blir dette vurdert til lav måloppnåelse fordi eleven da ikke viser selvstendig kompetanse.

Det er ikke uproblematisk å lage et skille mellom plagiat og fusk. Det å utgi andres arbeid for eget verk er jo fusk og vurderes slik blant annet i høyere utdanning.

Kantinereglement

Skittent arbeidstøy i kantina er ikke tillatt – det vises ellers til § 4.2 Atferd, kulepunkt 1: Alle skal opptre hensynsfullt, realt og høflig overfor hverandre (informeres med oppslag på kantina).

Regler for låsing og lukking av vinduer og dører

Ansatte som har brukt et klasse-/grupperom, har ansvar for å påse at rommet er ryddet og at vinduer og dører er lukket når arbeidsøkta er over.

Regler for bruk av smittesluser

Skolen har ansvar for å gi elever og alle ansatte opplæring i bruk av smittesluser på husdyravdelingene. Elever og alle ansatte skal følge reglene for bruk av smittesluser.