Nøkkelopplysninger 2025-2026

5 Handlingsplan 2025-2026

Handlingsplanen er forankret i skolens pedagogiske plattform/verdisyn, Troms fylkeskommune (TFK) sin strategi for videregående opplæring med fokusområdene Tilpasset opplæring, Læringsfremmende vurdering og skolens resultater fra forrige skoleår.

Strategier gitt av TFK

Troms fylkeskommune har utarbeidet en strategi for skolene som heter «Samspill for bedre læring». Visjonen i planen er «Åpne dører for fremtiden. Lyst til å bli. Lyst til å lære. Lyst til å være".

For å arbeide mot denne visjonen har vi definert tre hovedmål for strategiperioden. Hovedmålene knytter seg opp mot tre strategiske områder.  Disse områdene er :

  • Tilpasset opplæring
  • Læringsfremmende vurdering
  • Arbeids- og læringsmiljø

I strategiperioden skal alle aktørene hos skoleeier, skoler og lærebedrifter arbeide for at:

  • At alle fullfører opplæringen og lykkes med å nå sine mål (Lyst til å bli)
  • At alle opplever tilpasset opplæring, i et kreativt og utforskende læringsmiljø, der vurdering virker læringsfremmende (Lyst til å lære)
  • At alle utvikler kunnskap, ferdigheter og holdninger for å kunne mestre sine liv og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet (Lyst til å være)

Tiltak

  • Skolen tilrettelegger for møtearenaer og møtetid slik at alle ved skolen kan arbeide sammen for en bedre skolehverdag – samhandling, refleksjon og støtte til hverandre. Fokus på læringsmiljø, tilpasset opplæring og vurdering
  • Fokus på elevrådet og skolemiljøutvalg (SMU) sin rolle i skolen. I SMU har elevene flertall
  • Elevmedvirkning er fokus i timene og sammen med kontinuerlig oppfølging av elevrådet styrke dialog mellom kontaktlærer og klassetillitsvalg (MMS)
  • Nærværsteamet og Spesialpedagoger setter i system oppfølging av elever som ekstra støtte til faglærer og kontaktlærer (MMS)
  • Implementering av Læreplaner-Kunnskapsløftet 2020 (LK-20) - Samarbeid og refleksjon innenfor fag, på tvers av fag, på avdelinga og i skolefellesskap. Implementering av skolens handlingsplan.

Skolens mål

  • Antall elever som fullfører og består skal være over 90 %
  • Ha et godt miljø på skolen. Det jobbes med samhold i klassene og vi samhandler positiv på tvers av klasser, trinn og utdanningsprogram. Vi snakker positivt om hverandre og vi hilser på hverandre.
  • All undervisning ved skolen foregår etter prinsippene for vurdering for læring
    1. Elevene må kjenne til de ulike målene i læreplanen
    2. Elevene skal vite hvordan de blir vurdert og hva som kreves i hvert fag
    3. Elevene skal få tilbakemelding på sitt arbeide og fremovermelding om hva som kan forbedres både når det gjelder ferdigheter og arbeidsmetoder

 

Alt arbeidet med faget er konkretisert i en årsplan som spesifiserer hva man skal læres, arbeidsmetoder og vurdering.

Arbeids- og læringsmiljø er årets hovedsatsningsområde.