Fagvalg 2023-2024

2 Hva må til for å få studiekompetanse?

Realfag - språk, samfunnsfag og økonomi

Minstekravene er:

• Minst 30 undervisningstimer (á 45 minutter) i uka i gjennomsnitt i tre år (90 uketimer), og karakteren 2 eller bedre i alle fag.
  • Et andre fremmedspråk i tillegg til engelsk i minst to år etter grunnskolen (obligatorisk fremmedspråk - se tabell under)*. For de som ikke har hatt andre fremmedspråk i ungdomsskolen, gjelder at de må ha det andre fremmedspråket i tre år på videregående skole.
  • I andre- og tredjeklassen (vg2 og vg3) skal 15 av de 30 timene være programfag, som velges fra to programområder (Samfunnsfag, språk og økonomi eller Realfag)
  • Minst to av programfagene skal være i samme programområde, og disse to fagene skal eleven ha i 2 år.
  • For de som velger matematikk som programfag i vg2 gjelder det at de må velge et fjerde programfag, for å erstatte tre matematikktimer som de andre elevene har som obligatorisk fag i vg2.
Obligatorisk fremmedspråk
Ungdomsskolen Tysk I Spansk I Spansk I Norsk eller engelsk fordypning -
Vg1 studiespesialiserende Tysk II Spansk II Tysk I Tysk I+II
Vg2 studiespesialiserende Tysk II Spansk II Tysk I Tysk I+II IB: Du kan ha engelsk eller norsk som det obligatoriske fremmedspråket (avhengig av morsmålet ditt)
Vg3 studiespesialiserende Tysk I-II IB: Du kan ha engelsk eller norsk som det obligatoriske fremmedspråket (avhengig av morsmålet ditt)

Engelsk i denne sammenhengen er obligatorisk på vg1 med fem timer i uka. I vg2 og vg3 er engelsk et programfag.