Fagvalg 2023-2024

6 Poengutregning for studiespesialiserende program

Inntak til studier i Norge baseres på gjennomsnittskarakter fra videregående skole og tilleggspoeng.  Det gis tilleggspoeng for programfag i språk og realfag.

• Når vitnemål skrives, skal alle karakterer, både standpunktkarakterer og eksamenskarakterer være med. Karakterene blir regnet om til poeng ved at gjennomsnittskarakteren ganges med 10. Eksempel: hvis gjennomsnittskarakteren er 3,8, er poengsummen 38.
  • Hvis du har forbedret en karakter i et enkeltfag som privatist, vil den nye eksamenskarakteren du har fått som privatist erstatte både den gamle eksamens- og standpunktkarakteren hvis det lønner seg for deg.
  • IB Diplomet omregnes til norsk poengsum. Omregningstabellen er på samordnaopptak.no .

Alle realfagene gir tilleggspoeng. Fremmedspråk som programfag, med unntak av engelsk, gir også tilleggspoeng. Dette gjelder også IB. Mer informasjon finner du på www.samordnaopptak.no

Hvis du planlegger å studere ved høgskole eller universitet i utlandet, så gjelder det andre opptakskrav. Et godt startpunkt for informasjon er www.ansa.no eller å spørre rådgiver.