Biologi 1- elevene ved Senja vgs., Finnfjordbotn, får delta i dette arbeidet som del av undervisningen i kjerneelementet biologi i samfunnet og det tverrfaglige temaet bærekraftig utvikling. De får også drøfte viktige kompetansemål som å «utforske hvilke konsekvenser endringer i klima og arealutnytting kan ha for det biologiske mangfoldet, og drøfte tiltak for en mer bærekraftig forvaltning» direkte med Senja kommune og viktige industribedrifter i Senja kommune.
Elevene skal delta i flere møter og en større workshop utover vårsemesteret.
På fredag 9. desember kom June Pettersen fra Ungt Entreprenørskap Troms og Finnmark og hjalp oss å dra i gang prosjektet. Wenche Pedersen og Kine Fristad fra Senja kommune introduserte prosjektet for den ene biologi 1 klassen (gr. 1) som hadde fagdag.
Sist, men ikke minst, kom Per-Øyvind Winther som er styreleder i Laukhelle Lakselva SA. Han holdt foredrag om en av de verste miljøtruslene i Norge nå: Pukkellaksen. Han gikk grundig inn i erfaringene de hadde gjort lokalt med denne fremmede arten, som er innført av russerne fra Stillehavet, og som nå sprer seg ukontrollert i Midt-Troms.
Elevene jobbet etterpå med gruppeoppgaver om pukkellaksen og presenterte sine vurderinger til Per-Øyvind Winther:
1) Hvordan tror dere situasjonen kommer til å utvikle seg i vårt nærområde?
2) Hvordan kan man bruke digital teknologi til å løse problemet?
3) Hvilke råd vil de gi til AL Lakselv og andre elveeiere for å løse problemet med pukkellaks?
4) Kan pukkellaksen også utnyttes som en ressurs? Hvordan? Har vi noen aktører innen næringslivet i vårt nærområde som kunne bidra til dette?
Innlegget er skrevet av faglærer i biologi, Roar Jørgensen.
Hvordan tro de framtida blir i vårt nærområde? Det skal denne gruppa svare på.
Roar Jørgensen
June Pettersen motiverer ungdommene til oppgaven.
Roar Jørgensen
Hvordan bruke digital teknologi til å løse problemene? Denne gjengen skal forsøke å finne svar å det.
Roar Jørgensen