Internasjonalt elevsamarbeid undersøker strender i Midt-Troms for søppel og mikroplast

I forrige uke hadde Senja Videregående besøk av Lyceé Charles Jully fra Saint-Avold i Frankrike. Formålet med besøket var å gjennomføre TARA-plastprosjekt. Elevene bruker vitenskapelige metoder og samler inn data fra forskjellige steder og analyserer disse for søppel og mikroplast. Lyceé Charles Jully har i mange år deltatt i TARA-prosjektet, sammen med mange skoler over hele Europa. De søkte etter partnerskole i Skandinavia, siden ingen i Skandinavia var med i prosjektet fra før. Derfor tok de kontakt med Senja Videregående, og det ble full match. Begge skolene har studieforberedende program og yrkesfaglige linjer, og begge skolene har stort fokus på mangfold og at alle elever skal oppleve mestring. TARA-prosjektet ble støttet økonomisk av Erasmus+ og Equinor.

Den første dagen brukte elevene til å bli kjente med hverandre, bli vant med å kommunisere sammen på engelsk og å forberede seg til feltarbeidet. De franske elevene ble tatt imot av TIF-elever ved Senja VGS, som viste dem rundt og presenterte de ulike avdelingene på skolen på engelsk. I tillegg hadde elevene på restaurant- og matfag i samarbeid med en av innføringsklassene stekt vafler. Etter lunsj ble de franske elevene tatt imot av elever fra studiespesialiserende, hvor de hadde ulike aktiviteter for å bli kjent.

Onsdag var målet å gjennomføre feltarbeid i TARA-prosjektet på stranda i Ersfjord, samtidig som de ble kjent med vårt område og vår kultur som de norske elevene viste dybdekunnskap om. På veien til Ersfjord var elevene innom Samemuseet i Kaperdalen, hvor de fikk lære om samisk tilstedeværelse i området vårt. I tillegg stoppet de på ulike steder på Senja for å ta bilder, både på Magasuget og på Tungeneset. På stranda i Ersfjord ble elevene delt inn i grupper på tvers av land og studieretninger. Når de tok sine prøver, måtte de følge en streng vitenskapelig protokoll satt av TARA-prosjektet. De franske elevene var godt kjent med protokollen, og kunne vise de norske elevene hvordan dette vitenskapelige arbeidet skulle utføres i praksis, slik at resultatene var pålitelige. Det ble fyrt opp bål, og på menyen sto pølser med tilbehør.

Torsdag var elevene på Lenvik Museum på Bjorelvnes, hvor de ble kjent med kystkulturen med prestegård, fiskerbonden, roing, bål og krabbeteiner. Her var det mange aktiviteter å ta del i, og roing i nordlandsbåt var en klar favoritt. Feltarbeidet i TARA-prosjektet ble denne dagen gjennomført i Sørvika, med Equinor til stede.

Strendene i Ersfjord og i Sørvika ble valgt fordi de begge er eksponert mot Atlanterhavet, med litt ulike vinkler. Dette er strender som begge er åpne for allmenheten, og de var ryddet for plast i mai og juni. Protokollen fra TARA krevde at det skulle være gått minimum 2 uker tiden sist rydding. Strendene ble valgt i samarbeid med Statsforvalteren og Senja kommune v/ Roy-Willy Hansen, som har ansvaret for strandrydding. En viktig faktor var også at det var mobildekning i området vi skulle sende elever inn i, på grunn av sikkerhet.

Fredag gjorde elevene sin analyse av prøvene som var tatt på strendene. Analysene viser små mengder av mikroplast, og prøvene er sent til videre analyse hos TARA i Frankrike. Begge skolene venter i spenning på en mer utdypende analyse.

 

Erasmus+-programmet: Enriching lives and opening minds

EU-programmet Erasmus+ har som formål å støtte utdanning. De finansierer mobiliteter til andre land. Elever kan reise ut individuelt, ha praksis i utlandet eller dra på skolebesøk. Ansatte kan dra på kurs, jobbskygging i utlandet eller skolen kan invitere eksperter til sin skole. Formålet med programmet er å heve utdanning gjennom mobilitet og samarbeidsprosjekter. Skoler som deltar på dette fremmer verdier som mangfold, inkludering, toleranse, medborgerskap og bærekraft.

Senja Videregående er en akkreditert Erasmus+-skole både for yrkesfag og studiespesialiserende fag. Igjennom dette programmet har dette samarbeidet blitt mulig. Utfordringen er at du kun får midler til å reise ut, men ikke til å delta når du er vertskap. Når vi ønsket å delta både med elever fra TIF og studiespesialiserende, ble kostnadene for store. Vi hadde ikke finansiering nok til utstyr til å gjøre feltarbeidet til TARA-prosjektet, og vi trengte også støtte til logistikken. I den forbindelse sa Equinor seg villige til å bidra med finansieringen slik at prosjektet kunne gjennomføres med bred deltakelse.

Overrekking av sjekk fra Equinor Tone Anita Karlsen, Equinor

«Vi i Equinor er opptatt av framtida i havområdene i nord, og synes derfor det er viktig å støtte et prosjekt som forebygger plast i havet. Senja videregående skole er foroverlent i å søke utvikling av prosjektet ved å høste erfaringer fra en fransk skole. Elevene tar selv initiativ aktivt til å skaffe redskap som kan brukes til å sortere mikroplast, lære seg å bruke nytt utstyr og gjennomføre det faktiske feltarbeidet sammen med input fra Frankrike. Dette synes vi er et eksempel til etterfølgelse og ei videreutvikling av strandrydding som er viktig for ei bærekraftig utvikling for havet i nord. Indirekte skaper også aktiviteter som dette bo- og blilyst for unge i regionen, sier Grete Birgitte Haaland fra Equinor i Harstad, som er direktør for Utforskning og produksjon nord.»

I tillegg sponset Sparebank1 Nord-Norge sitteunderlag til de franske elevene, og TOBO finansierte mat og drikke til begge dagene med feltarbeid.

 

En kulturell og faglig studie

Elevenes evaluering av uka viser at mange sitter igjen med gode opplevelser, både faglig og sosialt. De franske elevene beskriver naturen som spektakulær, og de påpeker at de på andre steder har funnet langt mer mikroplast enn hva som ser ut til å være tilfelle i Ersfjorden og i Sørvika. For eksempel har de tidligere gjort feltarbeid på elvebanker i Frankrike, der vannmassene kommer fra store byer. Her har forekomsten av mikroplast vært høyere. Felles for alle elevene var gleden over å jobbe med naturfag i praksis, og samtidig gjøre noe samfunnsnyttig. Oppgaven opplevdes som meningsfylt.

Franske elever har en mer formell omgangstone med sine lærere og bruker etternavn og tittel når de snakker med lærerne. I Norge derimot, har lærere og elever en mer familiær omgangstone. Felles er respekten og omsorgen alle har for hverandre på begge skolene. De har også lengre lunsjpause, og menyen består alltid av både varmrett og dessert. Flere elever påpeker at det til tider var vanskelig å finne ord på engelsk, men at kommunikasjonen likevel gikk overraskende bra. De trekker frem likheter både i musikksmak og klesstil.

Franske og norske elever på Varden Dag A. Larsen

Den vakre naturen kommer vi stadig tilbake til. En av de norske elevene tok på seg rollen som guide, og viste vei til Nerfossen i Reinelva. I tillegg ble det arrangert tur til Varden, hvor flere norske elever ble med. Det hele toppet seg når nordlyset danset over himmelen den siste kvelden.

 

Veien videre blir spennende! Vi håper at et liknende prosjekt kan gjennomføres neste skoleår. I mellomtida håper Senja VGS å få til en tur til Frankrike. Det som nå står på planen er at IB-linja ved Senja VGS skal være vertskap for et nordisk samarbeid med fokus på bærekraft og sjømatnæringa. Her samarbeider skolen med Sjømatklyngen og Brødrene Karlsen. I tillegg reiser lærere på ambulansefag om kort tid til Danmark på skolebesøk for å utforske hvordan de arbeider med å utdanne ambulansefagarbeidere der. Senja VGS får også mange henvendelser fra elever som ønsker å komme på kortere individuelle opphold på skolen, og arbeider med å sjekke om det er mulig å finne vertsfamilier for kortere opphold slik at vi kan få verden på besøk. Vi føler at deltakelsen vår i Erasmus+ gir oss det lille ekstra som gjør skolehverdagen ekstra spennende!

Marion Gandel Dag A Larsen Dag A Larsen Dag A Larsen Tone Karlsen, Equinor privat privat privat