Nøkkelopplysninger 2023-2024

2 Fagtilbud

Senja videregående skole består av skolestedene Finnfjordbotn og Gibostad. Skolen startet i 1914 som landbruksskole på Gibostad, mens vi i 1946 fikk landsgymnas i Finnfjordbotn med elever fra både Nordland, Troms og Finnmark.

Vi har et bredt tilbud av Utdanningsprogram, både innenfor Studieforberedende og yrkesfag. Vi tilbyr International Baccalaureat Diploma Programme (IB) som er et globalt program med undervisning på engelsk og større faglig fordypning enn på ordinær Studieforberedende. I år har vi mange flyktninger på vår skole, spesielt fra Ukraina. Det er viktig at vi alle tar dem godt imot.

Skolen har internat i Finnfjordbotn med plass til 80 elever og hybelhus for 72 elever på Gibostad.

Senja vgs har 610 elever og ca. 160 ansatte. Vi tilbyr følgende utdanningsprogram:

Innføringsklasse for elever med kort botid i Norge (IFK)
Individuell tilpasset opplæring (ITO)

VG1/VG2/VG3 Studiespesialiserende med Toppidrett og IKS (vg1 og vg2)
VG2/VG3 International Baccalaureat (IB)
VG1 Salg, service og reiseliv (SRR)
VG1 Teknologi og industrifag (TIF)
VG1 Naturbruk grønn (NA)
VG1 Naturbruk blå (NA)
VG1 Restaurant og matfag (RM)
VG2 Akvakultur
VG2 Ambulansefag
VG2 Arbeidsmaskiner
VG2 Bilskade, lakk og karosseri
VG2 Fiske og fangst
VG2 Heste- og dyrefag

VG2 Kjemiprosess og laboratoriefag
VG2 Kjøretøy
VG2 Kokk og servitørfag
VG2 Landbruk og garnernæring
VG2 Transport og logistikk
VG3 Landbruk
VG3 Påbygg
VG3 Ambulansefag

Vi har fagdag på studiespesialiserende (fredager), PBL på Ambulansefag, mange ungdomsbedrifter og et nært samarbeid med næringslivet.

Studieverksted for voksne på onsdager for de som vil skaffe seg generell studiekompetanse (13VOSTUD).
Agronomutdanning (12LGAVO/13LBAVO) som er samlingsbasert enkelte helger.
Prepp som er yrkesfaglig studieverksted for voksne med kort botid i Norge.

Troms landbruksfaglige senter (TLS) arrangerer kurs for landbruksnæringa.