5 Handlingsplan 2022-2023
Handlingsplanen er forankret i skolens pedagogiske plattform/verdisyn, TFFK sin strategiplan for videregående opplæring 2018-2022 med fokusområdene Tilpasset opplæring, Arbeids- og læringsmiljø, Vurdering og skolens resultater fra forrige skoleår.
Strategier gitt av TFFK
Troms fylkeskommune har utarbeidet en strategiplan for skolene som heter «Samspill for bedre læring». Visjonen i planen er «Åpne dører for fremtiden. Lyst til å bli. Lyst til å lære. Lyst til å være".
For å arbeide mot denne visjonen har vi definert tre hovedmål for strategiperioden. Hovedmålene knytter seg opp mot tre strategiske områder. Disse områdene er :
- Tilpasset opplæring
- Læringsfremmende vurdering
- Arbeids- og læringsmiljø
I strategiperioden skal alle aktørene hos skoleeier, skoler og lærebedrifter arbeide for at:
- At alle fullfører opplæringen og lykkes med å nå sine mål (Lyst til å bli)
- At alle opplever tilpasset opplæring, i et kreativt og utforskende læringsmiljø, der vurdering virker læringsfremmende (Lyst til å lære)
- At alle utvikler kunnskap, ferdigheter og holdninger for å kunne mestre sine liv og for å kunne delta i arbeid og fellesskap i samfunnet (Lyst til å være)
Tiltak
Mål
- Antall elever som fullfører og består skal være over 90 %
- Ha et godt miljø på skolen. Det jobbes med samhold i klassene og vi samhandler positiv på tvers av klasser, trinn og utdanningsprogram. Vi snakker positivt om hverandre og vi hilser på hverandre.
- All undervisning ved skolen foregår etter prinsippene for vurdering for læring
- Elevene må kjenne til de ulike målene i læreplanen
- Elevene skal vite hvordan de blir vurdert og hva som kreves i hvert fag
- Elevene skal få tilbakemelding på sitt arbeide og fremovermelding om hva som kan forbedres både når det gjelder ferdigheter og arbeidsmetoder
Alt arbeidet med faget er konkretisert i en årsplan som spesifiserer hva man skal læres, arbeidsmetoder og vurdering.
Vurdering er årets hovedsatsningsområde.